M

10 tips voor een goede klantenstroom in uw tuincentrum

Wanneer een klant uw tuincentrum bezoekt, heeft hij een verwachting en een doel. Het doel kan inspiratie, vermaak of een zeer effectieve zoektocht naar een specifiek product zijn. U als tuincentrumondernemer kunt de route die uw klant aflegt beïnvloeden en ervoor zorgen dat de klant langer dan gepland in uw tuincentrum blijft en daardoor geïnspireerd en geïnformeerd raakt en meer producten tegenkomt en waarschijnlijk ook koopt. Zo help je de klant met de behoefte die hij heeft, maar zorg je er ook voor dat aan de verwachting wordt voldaan. En het liefst een beetje meer. Hoe dat moet lees je in deze blog.

Het voordeel van een goede routing in je tuincentrum
Als tuincentrumondernemer wil je natuurlijk een onuitwisbare indruk achterlaten bij je klant. Een goede routing, de juiste plaatsing van producten, een aangename sfeer door verlichting en kleur en passende achtergrondmuziek dragen daartoe bij. Door gebruik te maken van aansprekende en duidelijke bewegwijzering ziet de klant bij binnenkomst in uw winkel meteen wat de looproute is en waar welk product te vinden is. Met instore communicatie leidt u de klant door uw tuincentrum en lopen ze met een tevreden gevoel naar buiten.

Maar hoe doe je dat? Deze 10 tips zullen helpen.

  1. Wanneer een klant uw tuincentrum bezoekt, moet het duidelijk zijn waar hij zich bevindt. Zorg ervoor dat uw merk/winkel herkenbaar is door uw logo en huisstijl en gebruik deze consequent. Gebruik dan ondertekening om duidelijk te maken wat de klant kan verwachten. Bijvoorbeeld: Als u in uw winkel alleen met een pinpas kunt betalen, maak dit dan meteen bij binnenkomst kenbaar.

2. Klanten worden graag rondgeleid zonder dat ze daarvoor per se een winkelmedewerker nodig hebben. Dit is mogelijk met een goede communicatie in de winkel. Klanten worden ontlast van keuzestress en worden gewezen op zaken waarvan ze niet wisten dat ze die nodig hadden. Door middel van een plattegrond en ondertekening ziet de klant in één oogopslag waar hij moet zijn. Door communicatie op strategische plaatsen voor een bepaalde afdeling/product toe te voegen, wordt de klant op het juiste moment en op de juiste plaats geholpen.

3. Als je er de ruimte voor hebt, is het slim om direct na binnenkomst in je tuincentrum een “landingsbaan” aan te leggen. De klant moet na binnenkomst altijd even “landen” en zich oriënteren. Daarom is het niet verstandig hen onmiddellijk te overspoelen met uw aanbod. U kunt hier wel een plattegrond en bewegwijzering plaatsen.

4. Gebruik winkelwagens van een goed formaat, zodat de klant genoeg ruimte heeft om alle artikelen die hij tegenkomt mee te nemen. Te weinig ruimte doet een klant besluiten een product te laten liggen. Jammer!

5. Vermijd lange gangpaden. Lange afstanden nodigen namelijk uit tot harder lopen. Daardoor zal de klant een deel van uw aanbod niet opmerken en dus met minder artikelen naar de kassa gaan.

6. Cross selling. Je hebt er vast wel eens van gehoord. Cross selling is het aanvullen van het oorspronkelijke aanbod met relevante verwante producten. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van aanstekers bij de windlichten en het plaatsen van een bloemengieter bij de kamerplanten. Snelle winst voor beide partijen!

7. Niet alleen de hoogte op het schap waar het product staat is belangrijk. Ook de positie op de horizontale as van de plank is van belang. Zodra de klant heeft gevonden wat hij zocht, zal hij zich omdraaien en niet verder door het schap lopen. Producten in het midden van het schap vallen daarom meer op dan producten aan de zijkanten. Let dus goed op welke producten u op deze strategische plek plaatst.

8. Deel je tuincentrum in per categorie. Dit maakt het duidelijk en helpt de klant keuzes te maken. Hoe gemakkelijker het voor de klant is om een keuze te maken, hoe tevredener hij zal zijn met de aankoop. Plaats daarom vogelhuisjes en tuingereedschap direct na de afdeling buitenplanten en plaats kaarsen en woonaccessoires direct na de afdeling binnenplanten. Maak bovendien onderscheid in subcategorieën en plaats vogelvoer niet tussen het tuingereedschap, maar bij de vogelhuisjes.

9. Zorg voor een aangenaam achtergrondgeluid. Hoe stiller dit geluid is, hoe meer ontspannen de klant zich door de winkel zal bewegen. Ook de kamerakoestiek is belangrijk. Op een drukke dag wilt u niet worden overstemd door alle pratende mensen en spelende kinderen in uw tuincentrum.

10. Producten die extra aandacht verdienen, verdienen ook een speciale plek in je winkel. U kunt deze producten benadrukken met verlichting, geluid of geur. Dit kan een nieuw product zijn, maar ook een promotie of een seizoensproduct dat NU gekocht moet worden.


Zoals u ziet, is een goede routing een optelsom van verschillende factoren en bepaalt het in grote mate de omzet van uw winkel. Niet iets waarin je het doel wilt missen.

 

Hoe lookINsight je kan helpen
Wil je meer weten over dit onderwerp? Van gedachten wisselen? Of kun je een helpende hand gebruiken? lookINsight denkt graag met u mee. Wij zijn een ontwerp- en adviesbureau voor tuincentra dat werkt volgens een handige A-B-C-D. Het herzien en analyseren van de huidige beschikbare gegevens is een belangrijk uitgangspunt voor het aanbrengen van verbeteringen. Zolang uw merk niet perfect weergeeft wat u aanbiedt aan diensten en producten, zullen veel van uw klanten in verwarring blijven en haalt u niet het maximale uit uw merk en klantrelatie.